Jmenuji se Ondřej Svoboda a říká se mi Theodik. Ptáte se proč? Tak to je asi jediné, co se o mě nikdy nedozvíte 🙂

Ovšem zbytek Vám rád povím.

Již od malička mě zajímalo, jak věci v praxi fungují. Proto u prvního rozebraného pokusu (si matně vzpomínám, že to byla nějaká elektronika), jsem byl štěstím bez s sebe, co vše nového jsem objevil a pochopil. Bohužel rodiče z toho až tak nadšení nebyli. Holt, chybami se člověk učí. U druhého pokusu jsem ale již pochopil, že věc, kterou rozebírám, musím pak také vrátit do pokud možno, původního stavu a nebo naopak tu věc musím trochu vylepšit. Tak přišel přišel druhý pokus, kde jsem o hopík umístěn pod hlavou gramofonu vylepšil tatínkův gramofon. Jen si to představte, jaká to byla vychytávka, vždyť díky tomu ta hudba, jak se hlava odrážela od hopíku, byla mnohem pestřejší a skákavější. 🙂 Bohužel, ani to si moji drazí rodiče nemysleli. Mohl bych pokračovat dál a dál s podobnými příběhy, ale to by bylo stejně stále dokola jelikož to pak bylo vše dost podobného scénáře. Přeskočíme tedy do doby prvního seznámeni se s IT světem.

2005-2006

Psala se 8. třída základní školy a začal jsem chodit na kroužek “Programování pro děti” Tady jsem to pochopil a zjistil jsem, že jsem našel svůj životní směr. Zdrojový kód ve mě vyvolal stejný pocit, jako ono objevování něčeho nového u zmíněných hraček, které mě tak fascinovaly. Zde jsem ještě více prohloubil svou prvotní dětskou myšlenku, že pokud chceme problém vyřešit, musíme mu nejprve porozumět.

První jazyky byli: Pascal, Delphi, Assembler

2007 - 2011

Psala se doba dospívání a já nastoupil na Střední průmyslovou školu Františka Křižíka. Ihned ke konci první školního týdne jsme se začali vyučovat Python. Tento jazyk mě zaujal natolik, že moje zvídavost mi nedala nemyslet na to, jak v principu Python funguje a co vše s tím mohu tvořit. A tak jsem se do něj přes víkend ponořil. Bohužel, nebo možná i bohudík, jsem se pak po zbytek školního roku poněkud na hodinách nudil, jelikož za víkend jsem se naučil učivo, které jsme měli probírat po zbytek roku. Avšak díky tomu jsem měl více času a prostoru se věnovat učení se novým technologiím, které mě zajímaly.

Fascinovalo mě, co vše s technologiemi mohu dokázat.

Například abych se mohl přihlašovat na Wi-fi ve školních prostorech, měl jsem, jako každý student, odeslat Mac adresu správci, ten ji měl zařadit do seznamu uživatelů a následně tak měl jasný přehled o tom jak, kdo a kde používá školní síť. Já jsem správci nikdy onu Mac adresu neposlal a i přesto jsem školní Wi-fi vždy používal. Princip byl jednoduchý. Stačilo naklonovat cizí Mac adresu a hned jsem byl Online.

Při škole jsem se pak také věnoval pár projektům. Jeden z nich měl název Project Nemesis (2011 až doposud). V tomto projektu šlo o to, aby hráči oblíbených online her (Minecraft, World of Warcraft, atd…), mohli hrát společně po síti online. Princip byl postaven na spouštění herních serverů, instalace a správa linuxového systému, jeho nastavení a monitoring, instalace a správa internetových sítí.

Na tomto projektu jsem použil technologie: Apache2, DNS (powerdns/bind), LDAP (openldap), email servers, Bash, Python, Ruby, HTML, GIT, MySQL, PostgreSQL.

Další jazyky, které jsem během střední školy používal na ostatních menších projektech byly: HTML, XML, Javascript, JQuery, Perl, Python, PHP, Lua.

2011 - 2015

Psala se doba mého pobytu na ČVUT. Zde jsem již paralelně přešel z jazyků které jsem se naučil na střední škole a zdokonaloval se v nich a také jsem začal zkoumat přidávat i další technologie, které mě fascinovaly. Díky tomu jsem si našel svůj směr a vyprofiloval trochu lépe moji cestu ve světě IT. Cesta vedla k backendovým technologiím, které jsem v zápětí začal implementovat do praxe a nových projektů. Jeden zajímavý projekt mohu zmínit a tím je UOL (Účetnictví online).

Na tomto projektu jsem použil technologie: Ruby On Rails, Redis, JSON, jQuery, XUL, GIT, MySQL, PostgreSQL, LDAP.

Další jazyky, které jsem během studia na ČVUT používal na ostatních menších projektech byly: C#, Java, Go, Ruby on Rails, C++, C + Assembler pro programování čipů a VHDL.

2015 až do současnosti

Po škole jsem, jakožto asi jako každý nově utvarovaný student otevřel oči a začal se poohlížet po zajímavém projektu a narazil jsem na firmu TopMonks, kde jsem byl až doposud. V TopMonks jsem měl možnost si vyzkoušet spousty zajímavých startupových projektů postavených “na zelené louce”. Díky této příležitosti jsem si zalíbil kromě programování i návrh architektury a díky tomu se mohl opět o kousek posunout dál na své cestě IT světem.Architektura mě baví a zajímá z důvodu rozmanitosti a možnosti různých možných variant a cest. Neb je nutné se nad problematikou zamýšlet opravdu detailně a z více úhlů pohledu.

Zde jsou projekty, na kterých jsem se podílel a nebo je sám vytvořil.

  1. Hearth.net (2015–2017)

    Jde o myšlenku, kde na společném marketplace můžete darovat a nebo o dar požádat. Tento projekt se snaží zbourat zažitá paradigma a narovnat tak vnímání společnosti. Zde jsem použil technologie: Ruby on Rails, RSpec, PostgreSQL, GIT, Twitter Bootstrap, Docker.

  2. 2Pocket (2017–2018)

    Nápad na aplikaci mobilního číšníka byla skvělou vizí a zajímavou výzvou. Použil jsem technologie: React Native, NodeJS, GraphQL, Express, Koa, Mongoose, MongoDB, Redis, ElasticSearch, Mocha, Chai, GIT, Docker.

  3. TransportApp (2018)

    Automatizace logistického řešení v mezinárodní dopravě. Technologie použité na projektu: Ruby on Rails, RSpec, PostgreSQL, VueJS, Websockets, GIT, Twitter Bootstrap, Docker, Nativní android aplikace

  4. Techloop IO

    Na tomto projektu jsem připravoval návrh a samozřejmě i implementaci na microservices za použití AWS Lambda, AWS Fargate, Cloud formation/pulumi, EC2, RabbitMQ.

  5. Balehu/Chainstarters Jedná se o framework pro kreativní vytváření mobilních aplikací na blockchainu. Kde jsem použil technologie: RDS, EC2, AWS Eventbridge, AWS Lambda, API Gateway, Cognito, DynamoDB, S3.

  6. Hlídač Shopů

    Hlídač shopů je neziskový projekt, jehož cílem je chránit české spotřebitele před vynalézavostí marketingových oddělení velkých českých eshopů. Zde jsem použil technologie: AWS Lambda, DynamoDB, SnowFlake, Google BigQuery.

  7. BlockchainHub (2018–2022)

    Jedná se o směs více projektů postavených na blockchainu, kde jsme vytvářeli NFTÉčka, vlastní Ethereum doménu, různé defi projekty za použití Web3 technologií.

  8. Hookamonk (2020–2021)

    Jedná se o první plně elektronickou vodní dýmku na světě, kterou řídí software. Technologie: Raspberry Pi, ESP32, i2c, javascript, dart, flutter, nodejs, reactjs, firebase

  9. PostCube (2020–2022)

    Chytrá poštovní schránka, která je dostupná a použitelná jako dnešní schránky každého znás u domu, neb ala AlzaBox pro lidi v jejich domácnosti. Technologie: NRF52, NRF51, ESP32, RaspberryPi, Bluetooth Low Energy, firebase, web bluetooth api

Za svou éru v IT jsem se setkal s opravdu spousty technologiemi a s některými okrajově a některé se stali mým core.

Těmi jsou: javascript, nodejs, aws, firebase, git, linux, bash

Další technologie, které ve své praxi využívám jsou ElasticSearch, Grafana, Google Functions, Docker swarm, Redis, LDAP, Bind, Apache.

Některé projekty jsou stále při životě a v plné síle, avšak některé již spláchl čas, což bohužel v IT světě a konkrétně ve Startupovém prostředí je na běžném pořádku. Když se na to dívám svýma očima, tak mě samozřejmě mrzí, když kus dobré práce zmizí v zapomnění,avšak nesmutním, jelikož to byla velká a skvělá zkušenost, která mě obohatila o další životní rozhledy a jde se prostě dál. A také vím, že díky tomu jsem schopen přijímat další zajímavé výzvy, které mě ještě v životě čekají.